Rynek aplikacji mobilnych na świecie

0
228

Ponad 2,7 miliarda ludzi na całym świecie korzysta ze smartfonów i tym samym z aplikacji mobilnych. Taka ogromna liczba potencjalnych klientów sprawia, że rynek aplikacji mobilnych, wbrew licznym prognozom, znajduje się w doskonałej kondycji.

Jakie wyniki wygenerował rynek aplikacji mobilnych w 2019 r.? Czy nadal warto inwestować w rozwiązania tego typu? I czy prognoza szybkiego zastąpienia aplikacji natywnych przez PWA jest nadal aktualna?

Wzrost liczby pobrań aplikacji mobilnych

Statystyki pokazują, że liczba pobrań aplikacji mobilnych systematycznie rośnie. Tempo wzrostu jest imponujące. Rynek rośnie średnio o 25 procent rocznie. Wśród najczęściej pobieranych produktów znalazły się gry, aplikacje zakupowe, komunikatory i aplikacje społecznościowe.

Prognozy, że aplikacje natywne zostaną szybko wyparte przez PWA wydają się zatem nieaktualne.

Wzrost przychodów

Wzrost pobieralności koresponduje ze wzrostem przychodów. Szacuje się, że w 2020 roku rynek wygeneruje obroty na poziomie 190 miliardów dolarów. Oznacza to ponad 120 procentowy wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat.

Warto podkreślić, że rosną wszystkie kategorie przychodowe – zyski z pobrań, reklamy i zakupów w ramach aplikacji. Podobne wzrosty obserwowane są w przychodach firm programistycznych specjalizujących się w produkcji rozwiązań mobilnych.

Czy warto inwestować w aplikacje mobilne?

Czy przygotowywanie aplikacji mobilnej – samodzielne lub we współpracy z software house – ma sens? Patrząc na same statystyki liczby pobrań i przychodów wydaje się, że tak. Jednak warto pamiętać o dwóch poważnych przeszkodach. Pierwsza z nich to konkurencja.

Obecnie na platformie Google Play znajduje się 2,9 miliona aplikacji mobilnych. W App Store można z kolei znaleźć 2,2 miliona aplikacji. Oznacza to, że każdy startup musi konkurować z o użytkowników z ogromną liczbą konkurentów, wśród których znajdują się największe światowe firmy. Przebicie się do świadomości potencjalnych klientów i zachęcenie ich do pobrania aplikacji jest wyzwaniem, któremu wiele firm nie jest w stanie podołać.

Ale zachęcenie klientów do pobrania aplikacji to tylko połowa sukcesu. Przed wszystkimi firmami, którym się to udało stoi wtedy kolejne wyzwanie – zachęcenie klientów do korzystania z oprogramowania. Statystyki pokazują, że aż 25 procent aplikacji jest używana zaledwie raz. A to oznacza, że

A może PWA?

Doskonałą alternatywą dla aplikacji mobilnych stanowią progresywne aplikacje internetowe (PWA). Oferują one podobne możliwości co tradycyjne aplikacje natywne i mają nad nimi kilka przewag. Przede wszystkim ich przygotowanie – samodzielne lub we współpracy z software house – jest zdecydowanie mniej kosztochłonne i czasochłonne. Po drugie pozwalają firmom na wyższy poziom elastyczności niż dystrybuowane za pośrednictwem sklepów tradycyjne aplikacje natywne.

Wszystko to sprawia, że aplikacje progresywne są ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy planują rozpoczęcie konkurowania na tym trudnym rynku. Nie oznacza to jednak, że PWA szybko zastąpią aplikacje natywne.