Oparta na machine learning sztuczna inteligencja zdobywa ogromna popularność wśród zarządzających działami marketingu i sprzedaży. widzą oni szereg korzyści wynikających z wdrożenia tej technologii – począwszy od zwiększenia skuteczności pozyskiwania nowych klientów, a skończywszy na dosprzedaży.
Jednak narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą być wykorzystywane także w innych obszarach działalności firmy. Doskonałym przykładem jest zarządzanie łańcuchem dostaw.
Automatyzacja procesów komunikacyjnych
Jedną z ważnych korzyści wynikających ze stosowania aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję jest możliwość automatyzacji komunikacji z dostawcami. Wykorzystywanie zaawansowanych systemów sprawia, że pracochłonność związana z bieżącą obsługą kontrahentów ulega znacznemu ograniczeniu. Dzięki temu pracownicy działów zakupów zyskują czas niezbędny do prowadzenia działań mających na celu maksymalizację wartości płynących ze współpracy z dostawcami.
Zbieranie danych
Dział zakupów, podobnie jak działy marketingu i sprzedaży, generuje olbrzymie ilości wartościowych danych. Mogą to być informacje dotyczące jakości dostaw lub ich terminowości. Mogą to także być dane dotyczące konkretnych partnerów biznesowych, jak na przykład ich możliwości technologiczne lub potencjał obszarze badań i rozwoju. Mogą to również być dane dotyczące rynku – zmian cen, uczestników rynku, itd.
Systemy wykorzystujące machine learning z powodzeniem wspierają procesy gromadzenia danych. Umożliwiają także ich automatyzację. Wpływa to pozytywnie zarówno na jakość danych jak i na zmniejszenie pracochłonności w dziale zakupów.
Analiza zgromadzonych danych
Gromadzone dane, podobnie jak w przypadku danych o klientach, wymagają szybkiej analizy. I tu właśnie wkracza Machine Learning. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym możliwe jest nie tylko szybkie analizowanie ogromnych zbiorów danych, ale również wyznaczanie trendów i automatyczne wdrażanie działań mających na celu maksymalizację korzyści związanych ze współpraca z dostawcami oraz minimalizowanie ryzyka.
Dzięki temu możliwa jest szybka poprawa wyników w obszarach jakości i terminowości dostaw. Możliwe jest także rozwijanie współpracy z najlepszymi dostawcami oraz ograniczanie lub wygaszanie kooperacji z partnerami powodującymi problemy. Wszystko to pozytywnie wpływa na pracę działu zakupów i pozwala na generowanie oszczędności.
Czy warto inwestować w dedykowane systemy zarządzania łańcuchem dostaw?
Korzyści wynikających ze stosowania i sztucznej inteligencji w systemach wspierających zarządzanie łańcuchem dostaw jest więcej. Jednak, podobnie jak w przypadku innych obszarów, wiele zależy od indywidualnych potrzeb konkretnych firm i dlatego konieczne jest indywidualne podejście.
Dlatego właśnie największą popularnością cieszą się dedykowane aplikacje, dzięki którym możliwe jest maksymalne wspieranie kluczowych dla firmy aktywności w obszarze zakupów. I jest to jeden z powodów, dla których warto podjąć współpracę z doświadczonym software house, który jest w stanie przygotować rozwiązanie “szyte na miarę”.