Czy system CRM od software house pomaga w sukcesie rynkowym serwisu e-commerce?

0
150

Zwiększanie poziomu konwersji to jeden z priorytetów specjalistów odpowiedzialnych za marketing i sprzedaż w serwisach e-commerce. Jednak statystyki pokazują, że działania podejmowane w tym obszarze powinny być zintensyfikowane. Według statystyk platformy Shoper wskaźnik konwersji w branży nie przekracza 3,6 procent. A takim wynikiem może pochwalić się wyłącznie obszar książek i multimediów.

Drugim ważnym wyzwaniem dla branży e-commerce jest budowanie lojalności pozyskanych klientów. Jest to bowiem najlepszy sposób na budowanie trwałej rentowności firmy.

Czy dedykowane oprogramowanie CRM może pomóc w zwiększaniu wskaźników konwersji i retencji? Czy systemy CRM powinny być priorytetowym obszarem współpracy z software house-ami?

 

Analiza danych z CRM

Systemy CRM są nieocenionym źródłem danych o potencjalnych i dotychczasowych klientach. Zawierają szereg przydatnych informacji, wśród których szczególnie warto zwrócić uwagę na:

  • historię zakupową,
  • wpływ podejmowanych działań marketingowych na pozyskiwanie nowych klientów,
  • wpływ inicjatyw marketingowych na zwiększanie zakupów przez dotychczasowych klientów,
  • wpływ promocji na wartość zakupów,
  • wpływ wszystkich interakcji na linii klient – firma na poziom lojalności klientów.

Dzięki analizie danych zebranych w systemie CRM możliwe jest identyfikowanie działań o największej skuteczności oraz klientów o największym potencjale zakupowym. Dzięki temu możliwa jest koncentracja na działaniach przynoszących najlepsze efekty i zaniechanie tych o niewielkim wpływie na poziom konwersji.

W tym celu niezbędne jest posiadanie systemu CRM zapewniającego jak największe możliwości analizy danych. Systemu “uzbrojonego” w sztuczną inteligencję, która pozwala na definiowanie dużej liczby segmentów klientów oraz tworzenie analiz pozwalających na predykcję prawdopodobieństwa konwersji. Ważne jest, żeby system analizował wszystkie dostępne dane o klientach, niezależnie od tego z jakiego kanału komunikacji pochodzą. Wreszcie ważne jest, żeby system pozwalał na wykonywanie błyskawicznych analiz, niezwłoczne wyciąganie wniosków i podejmowanie decyzji.

 

Budowanie lojalności klientów dzięki systemowi CRM

Dzięki innowacyjnym systemom CRM możliwie jest przewidywanie potrzeb klientów i projektowanie aktywnych działań mających na celu zwiększanie ich satysfakcji i lojalności. Stałe monitorowanie statusu klienta pozwala na określenie jego potencjału zakupowego, co oczywiście wpływa na poziom sprzedaży.

Jednak to nie jedyna zaleta monitoringu. Pozwala on także na identyfikację zagrożeń mogących negatywnie wpływać na relację handlową oraz projektowanie działań mających na celu ich ograniczanie.

 

System CRM dostosowany do konkretnych potrzeb

Oczywiście każda firma ma inne potrzeby i możliwości. Konkurenci rynkowe różnią się między innymi poziomem posiadanych środków, bazami klientów, doświadczeniami i wiedzą. Dlatego współpraca z software house nad przygotowaniem dedykowanego oprogramowania pozwala na jego dostosowanie do konkretnych potrzeb.

Dzięki odpowiednio przygotowanemu systemowi CRM możliwe jest uzyskanie przewagi technologicznej nad konkurentami. Przewaga ta może stanowić wzmocnienie dotychczasowych atutów firm lub być pierwszym źródłem przewagi konkurencyjnej. Jak widać – w tym przypadku również wszystko zależy od potrzeb.

Na koniec warto podkreślić, że odpowiednio wybrany software house może być dla firmy źródłem nieocenionej wiedzy – np. o innowacyjnych technologiach lub najsprawniejszych procesach. A taka wiedza może także być wykorzystywana do zwiększania konkurencyjności.